Betrokkenheid verhogen
Betrokkenheid verhogen
Soms heb je al vaste klanten of mensen die zelf komen oogsten in de pluktuin, maar wil je hun betrokkenheid verder verhogen. Bijvoorbeeld door hen uit te nodigen voor huiskameravonden, samen producten te verwerken of mee te helpen op het erf.
Artikelen
ABCD: Community building methodiek (handvaten)
De ABCD community building methode is een manier om aan gemeenschapsontwikkeling te doen. De nadruk van het proces ligt bij de gemeenschap zelf.
Toelichting; wat is ABCD methodiek
Veel community-buildingtips richten zich op marketing en klantbinding. Als boer wil je natuurlijk betrokken klanten, maar een community gaat verder dan dat. De ABCD-aanpak richt zich op wat er al in de wijk is en hoe je de ‘assets’ van de buurt inzet om samen een sterke gemeenschap te vormen.
Bekijk het hier
Tools
Deze tools zijn in eerste instantie opgezet voor zorginstellingen, echter bevatten deze tools ook handige tips die relevant zijn voor een community met een boerderij als ontmoetingsplek.
Bekijk het hier
Factsheet community mapping uitgelegd
Hier lees je een praktische uitwerking van de ABCD-methode.
Bekijk het hier
Lees meer
Best-practice Korenwolfbier
Hier is een voorbeeld van hoe Gulpener met het Korenwolf Witbier aandacht vraagt voor de bedreigde Limburgse hamster, de korenwolf.
Bekijk het hier
Lees meer
Betrek de omgeving: Community diner (voorbeeld)
Hier zie je een voorbeeld van een community diner waar de buurt en de boeren het lokale voedselnetwerk samen kunnen ervaren.
Bekijk het hier
Lees meer
Betrek de omgeving: open dagen (voorbeelden)
Groene erfdelers lieten buurt proeven van erf
Hier lees je hoe de groene erfdelers de omgeving betrekken met een opendag met diverse rondleiding en workshops.
Maak het zelf dag met workshops bij Vers aan de Vecht
Hier lees je hoe Vers aan de Vecht aan de hand van diverse laagdrempelige workshops de omgeving betrekken en zelfredzaamheidsvaardigheden verhogen.
Lees meer
Hoe bouw je een community
Een sterke community begint met een helder beeld van je doelgroep en het doel dat je community gaat vervullen. Stel jezelf de volgende vragen: Wie is de doelgroep? Wat is het probleem of de overtuiging van deze doelgroep? Wat is de reden dat mensen samenkomen? Welke functie gaat de community vervullen? Deze elementen vormen samen de basis van je community: ze bepalen de behoeften, motivaties en randvoorwaarden van de doelgroep. Dit helpt om te beslissen hoe je activiteiten kunt faciliteren die passend zijn.
Een voorbeeld: je wilt kennis beschikbaar stellen voor natuurinclusieve boeren. Dan is het verstandig om je te realiseren dat zij werken in een sector waar er volop wordt geëxperimenteerd. Ook hebben ze een drukke agenda en beschikken ze over veel kennis uit de praktijk. Door hun behoeften te begrijpen, kun je bepalen welke vorm en aanpak het beste aansluit. Zoals een kennisbank met bondige en praktische informatie met aanvullende netwerkbijeenkomsten in rustige periodes.
Meerwaarde van je community
Als je een community wilt opzetten, is het goed om na te gaan wat er al bestaat en waar nog behoefte aan is. Bij het voorbeeld van kennisdelen met boeren: er zijn al veel platforms die informatie aanbieden, maar die kennis is vaak versnipperd. Juist daar kan jouw initiatief meerwaarde bieden, door informatie op één centrale plek beschikbaar te stellen.
Weet wat leden willen
In gesprek gaan met je (toekomstige) leden is ontzettend waardevol. Zo kun je achterhalen welke uitdagingen en wensen zij delen. Die inzichten helpen je om de communicatie, activiteiten en diensten beter af te stemmen. Denk aan vragen als: Wat is er nodig voor verdere ontwikkeling? En bij welke activiteiten voel jij je écht betrokken?
Tip: twijfel je over het onderwerp van de eerstvolgende activiteit die je organiseert? Laat je community kiezen via een poll! Zo betrek je hen direct en wek je interesse.
Belang van continuïteit
Als je mensen eenmaal hebt bereikt, wil je natuurlijk dat ze terugkomen. Hierin speelt continuïteit en regelmaat een grote rol. Dit kun je waarborgen door op vaste dagen berichten te plaatsen, maandelijkse kennislunches te organiseren of terugkerende ledenbijeenkomsten te plannen. Deze vaste contactmomenten helpen om het enthousiasme levendig te houden en geven mensen een reden om actief te blijven.
Zorg voor een warm welkom
Een warm welkom bij zowel online als offline communities zorgen voor een goede start. Dit kun je doen door nieuwe leden een persoonlijk welkomstbericht te sturen, actief te reageren op hun bijdragen in een online forum of een speciaal kennismakingsmoment of rondleiding te organiseren.
Zoek naar interactie
De kern van een community is verbondenheid en interactie. Bij fysieke communities ontstaat dit vaak op een natuurlijke manier zolang er passende activiteiten worden georganiseerd. Bij online communities is het belangrijk om interactie actief te bevorderen. Dit kun je doen door een omgeving te creëren waarin leden gemakkelijk vragen kunnen stellen en met elkaar in gesprek kunnen gaan, bijvoorbeeld via een Q&A, forum of prikkelende discussiepunten.
Blijf luisteren naar de leden
Als je de eerste leden hebt aangetrokken is dat natuurlijk fantastisch. Nu is het belangrijk om te blijven luisteren naar feedback en wensen. Let op welke informatie goed wordt ontvangen, waarom mensen afhaken en welke vragen of wensen regelmatig terugkeren. Door deze inzichten te benutten, kun je de community verder ontwikkelen, verbeteren en laten groeien!
Lees meer
Growing communities a case study on the co-evolving of more than human communities in CSA kweekland
Dit onderzoek richt zich op hoe de gemeenschap van menselijke en niet-menselijke relaties is ontstaan bij CSA Kweekland.
Pagina 23-26: Tijdlijn van sociale werkgelegenheidsplek naar CSA (gemeenschapsvorming)
Pagina 29-34: Rol van de vrijwilligers en ervaringen
Pagina 34-35: positieve effecten mentale en fysieke gezondheid
Pagina 42-47: Dieper begrip van de gemeenschap voor de natuur
Pagina 49-50: overzicht van belangrijke inzichten
Lees meer